Pavla Žilinská, povoláním učitelka prvního stupně na základní škole Poličná, byla účastnicí projektu Řemeslné zpracování čokolády, který proběhl v kalendářním roce 2014 na Integrované střední škole – Centru odborné přípravy a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ve Valašském Meziříčí.

O projektu UNIV3 se dozvěděla od své dobré kamarádky, která pomáhala kurz organizovat a propagovat ve městě Valašském Meziříčí. Díky aktivitám ve spoustě zájmových kroužcích, touze poznávat a zkoušet nové věci, učit se novým manuálním dovednostem, které lze snadno uvést i do praxe, ochotě poznávat nové lidi, ale také otevřenosti novým zajímavým informacím, které byly zprostředkovávány pomocí teoretické výuky během kurzu, její kamarádka okamžitě věděla, že tento kurz pro ni bude to „pravé ořechové“. Také doufala, že by se zde mohla plně realizovat, snad také najít i další známé se kterými by je pojilo nadšení pro cukrářské řemeslo.

foto-cokoladove-zakuskyfoto: https://www.flickr.com/photos/96491161@N03/11355680193

Hlavním důvodem pro absolvování kurzu byla vidina, že by tyto informace a dovednosti nabyté během kurzu mohla předávat v podobě výtvarných dílen během hodin výtvarné výchovy, na již zmíněné základní škole, všem dětem prvního stupně, namísto v poslední době populární keramice. Práce s formovatelnou čokoládou nejrůznějších příchutí a vysokých kvalit by jednoznačně děti bavila, těšily by se ze sladkých výrobků, ale také by pomohla při rozvíjení jejich fantazie. Děti by si mohly čokoládu vylívat do silikonových formiček, podobných bonboniérám dle jejich libosti, za použití třeba i domácích oříšků, popřípadě kandovaného ovoce, či doma připraveného karamelu. Na vyrobené laskominy by si děti mohly vyrobit i okrasné ornamentálně zdobené krabičky, které se paní Pavla na kurzu rovněž naučila vyrábět. Kouzelné čokoládové krabičky dozdobené různými potisky, či vlastnoručně vyrobenými dekoracemi, například kytičkami, zvířátky, sluníčky a podobně by bylo možné i dodekorovat speciálními potravinářskými barvami, například velmi populární třpytivou zlatou, která v ornamentech kouzelně vyniká. Paní Pavla je přesvědčená, že modelování čokolády by pomohlo k rozvíjení jemné dětské motoriky, rovněž by i napomohlo rozvoji estetického cítění, stejně tak úctě a snad i zalíbení k řemeslu a mohlo by i pomoci v budoucím výběru střední školy. Čokoládová krabička by přinesla velkou radost nejen dětem, ale i maminkách, kterým by byly darovány za menší výpomoci, jakožto připravování domácího karamelu atd.

Účastnice především očekávala, že se dozví mnohé zajímavosti o tradicích spjatých s čokoládou, rovněž i o složitých postupech výroby a taktéž temperování čokolády podle speciálních technologických postupů, které umožňují ponechat čokoládu v původním stavu, s ještě silnějším aromatem a lahodnější chutí.
Nehledě na teorii se účastníci naučili také pracovat s křehkými čokoládovými skořepinami, což vyžaduje značnou trpělivost a soustředěnost, odlité čokoládové skořepiny se velice lehce rozbijí či zdeformují, proto byla při práci nutná enormní dávka opatrnosti. Do formiček byly dále kladeny oříšky, med, třešničky nebo kakaové náplně, které si taktéž mohli sami připravit dle řady různých receptů, z kterých se každou hodinu propracovával pouze jeden, jelikož jejich příprava je nadmíru časově složitá. Vyplněné čokoládové formičky s náplní byly dále uzavírány v čokoládě a ozdobovány nahoře, či po stranách rytinami, ale také třpytivými pudrovými barvami. Stejně tak se naučili zručně modelovat dárkové předměty, které potěšily mnohé z okolí samotných účastníků. Nabyté dovednosti je možno obratně využít i v praxi, například doma, kde jistě pralinka či čokoládové tyčinky také uspějí.

Díky odbornému dozoru lektorů, kteří do kurzu vložili velkou část své kreativity a vynalézavosti, ale také i ochotu pomáhat a radit, se mohla Pavla naučit vyrábět i opravdové pralinky s vysokým obsahem kakaa, které jsou k dostání jen ve značkových obchodech s čokoládou. Tento recept jednoznačně hodnotí za nejpřínosnější a nejvzácnější. Stejně tak je vděčná i velmi nápomocným a velice ochotným lektorům, kteří měli, jak sama říká, s ní i se všemi ostatními velikou trpělivost. Přístup lektorů hodnotí jako velice kladný a přínosný a výklad byl vždy na velmi vysoké úrovni odbornosti, skvěle se jim podařilo předat všechny praktické zkušenosti i dovednosti účastníkům, aby je mohli posléze obratně využívat, popřípadě je varovat před špatnými postupy. Lektoři byli vždy vstřícní a neváhali pomoci v každé situaci, taktéž se snažili jednotlivce i motivovat k dobrým výsledkům, definitivně měli pozitivní přístup k individuálním absolventům, také měli vždy dostatek času na každého, kdykoliv někdo potřeboval pomoc či odbornou radu.

Jedinou nevýhodou kurzu byla jeho velká časová náročnost, bylo odučeno 100 hodin, lekce byly v průběhu týdne, absolventi se kurzu věnovali ve svém osobním volnu v sobotním dopoledni na úkor chvílím stráveným s rodinou. Velké komplikace měla kvůli velké vzdálenosti jejího domu od města a také kvůli nepříznivým autobusovým či vlakovým spojům.

Velkou oporou a na počátku hlavním iniciátorem jejího dalšího růstu jí byl manžel, který pracuje v soukromém sektoru a jeho pracovní doba je nepravidelná, dále pak i děti (Lukáš a Lenka) a celý zbytek rodiny jako babičky a dědečkové byli vždy velmi nápomocni a taktéž ji v jejich zálibách i snech aktivně podporovali, dokonce mnohdy i ponoukali k založení své vlastní domácí manufaktury, kde by mohla vyrábět sladké dárkové předměty nejen pro potěšení, ale i pro výdělek. Věnovala by se tak ruční tvorbě, kterou má velice ráda, ale dokonce by měla ze svého koníčku i finanční ohodnocení. Všechny nově nabyté informace i dovednosti se také snažila předat svým dětem, Lukášovi – 13 let a Lence – 16 let. Děti byly nadšené, každý pátek si doma vyráběly nové sladkosti různých tvarů, vylitých do podomácku vyrobených formiček, s kterými pomohl jejich otec, dozdobené ručně tvarovanými zvířátky, například hady obtočenými okolo čokoládové truhly. Děti se do práce i učení vrhly s velkou dychtivostí a tento zvyk u nich přetrvává dodnes, naštěstí nemají vůbec problém s konzumací, celá rodina je plná milovníků čokolád všech druhů, popřípadě neváhají obdarovat své blízké z řad přátel i rodiny. Mnoho nejlepších výtvorů si ponechali a vystavili je v rodinné vitríně, kde jsou chloubou rodiny.

Závěrečnou zkoušku absolventi vykonali dne 23. a 24. května roku 2014, kde před lektory vyrobili požadované úkoly dle varianty č. 1. Zkouška se skládala z přípravy čokoládových dutých figurek, výroby pralinek a čokoládových pralinek. Hodnotitelé kladli průběžně dotazy, kde účastníci ve zkratce popisovali některé ze základních principů a postupů tvorby, které se během kurzu naučili. Závěrečnou zkouškou zakončili své studium a byli oceněni certifikátem, který mohou přikládat i ke svému životopisu jako doplnění a rozšíření vzdělání, které jistě mnoho lidí z potravinářského oboru ocení. Jelikož kurz je velice originální a netradiční, rozhodně málokterý člověk kdy absolvoval něco podobného, což znamená, že v tomto směru absolventi nemají nejmenší konkurenci. A pevně doufají, že pro získané informace najdou i praktické využití.

Kurz samozřejmě nebyl jen o zpracovávání čokolády, či o teorii, ale rovněž i o schopnosti naučit vytrvat a trpělivě pracovat s malými detailními předměty, což vyžaduje značnou míru soustředění a trpělivosti, taktéž i lásky k řemeslu. Stejně dobře se naučili také zpracovávat své nápady, podporovat svou kreativitu a mohli zde popouštět uzdu své nápaditosti, jelikož pracovali sami, pouze za dohledu lektorů. Proto většina nápadů musela být iniciována hlavně samotnými absolventy, což také velmi výrazně podpořilo jejich seberealizaci.

Jedinou nepraktickou věcí ohledně kurzu bylo to, že jednou týdně museli absolventi přijet pouze na jednu hodinu, dle názoru Pavly by bylo mnohem praktičtější, kdyby se kurz konal třeba jen jednou za 3 týdny, ale za to tři hodiny v kuse. Účastníci by nebyli s tvorbou tak pod tlakem, stejně tak by se snížily náklady potřebné na dopravu, ale to už je jen maličkost. Za možnost účasti je velice vděčná, nic by na kurzu neměnila, vše bylo perfektní, doufá, že snad bude nějaký navazující program, který vřele doporučí i svým přítelkyním. A přestože kurz absolvovala především pro zábavu a pro sebe, tak pevně doufá, že všechny získané informace bude moci předávat dětem na prvním stupni ve škole. Návrh řediteli již podala a jen čeká na svolení, s předstihem s pomocí nadšených dětí již nakupují suroviny a sbírají materiály pro tvorbu.

Kurz hodnotí jako velice přínosný a rozhodně nelituje velké investice času a energie do projektu, stálo to za to. Měla štěstí na milé účastníky a velmi pozitivní bylo také to, že si okamžitě padla do oka se všemi lektory.

zdroj: http://www.nuv.cz/univ3/remeslne-zpracovani-cokolady-aneb-jak-s-pomoci-pralinek