Obsluha čerpací stanice – běžná profese, na kterou vás ale nepřipraví žádná škola. Lidé s minimální kvalifikací tak na pumpách prodávají například hořlaviny nebo jedovaté látky. Změnu přineslo společenství čerpacích stanic, které zaměstnancům benzinek nabídlo školení. Vůbec první takové zkoušky profesní kvalifikace se konaly ve dnech 11. a 12. 12. 2014 ve Veselí nad Moravou.

Natankovat plnou nádrž a cenu přitom hezky zaokrouhlit – rutinní hra mnoha řidičů se tentokrát stává předmětem zkoušky a třeba jednou z několika stovek otázek. Každý rok vychází nové předpisy ohledně chemických látek, pracovníci čerpacích stanic nejsou jen prodavači a neprodávají jen kávu, ale desítky typů olejů, směsi do ostřikovačů a různých čistidel. I z těch je obsluha zkoušená.

Zkouška byla zaměřena na obsluhu čerpací stanice při běžném denním provozu. Po celou dobu zkoušky se hodnotila technika obsluhy, organizace práce, úroveň komunikace se zákazníkem apod. Hodnocení bylo zaměřeno na znalost problematiky provozu čerpací stanice, dodržování technologických postupů, na zručnost při provádění úkonů a na výslednou kvalitu práce.

Jak se uchazeči a uchazečky na zkoušku připravovali, jsme se ptali jedné z nich Aleny Hrbáčkové. Proč jste si vybrala zrovna profesní kvalifikaci Obsluha čerpacích stanic?

Na čerpací stanici pracuji již devátým rokem a chtěla jsem si zvýšit kvalifikaci už z toho důvodu, abych mohla získat více zkušeností. Přece jenom dnešní doba se velmi rychle mění, ať už jsou to novější přípravky, či lepší prostředky, je důležité o nich vědět pro případnou lepší informovanost zákazníkům.

Jak dlouho jste se na zkoušku připravovala?

Na zkoušku jsem se připravovala zhruba měsíc, prakticky od první chvíle, kdy jsem do rukou dostala otázky potřebné pro písemný test a ústní část. Určitě jsou věci, které se naučit nedají, jako například přepadení čerpací stanice nebo odjezdy bez placení…

Přemýšlí zaměstnanec o tom, co může nastat a jak by se v takové situaci zachoval?

To máte pravdu, situace tohoto typu se bohužel naučit nedají. Takové zkušenosti se získají až z praxe. Zatím se mi nic podobného nestalo, ale musím říct, že jsou někdy situace, kdy máte divný pocit, když se zákazník chová zvláštně, a přemýšlíte nad okolnostmi. V tu chvíli si myslím, že je hlavně důležité zachovat chladnou hlavu, neriskovat a popřípadě zkusit vyřešit vše po dobrém.

 

zdroj: Komora.cz;    str. 48   Podnikání vzdělávání

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ochrana proti spamu *