V českém průmyslu dlouhodobě schází technici a strojaři. Svaz průmyslu a dopravy (SP ČR) proto letos vyhlásil takzvaný Rok průmyslu a technického vzdělávání, který podpořila i vláda. Společně budou o tomto problému znovu jednat také na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Průmyslníci zhodnotí dosavadní kroky vlády.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) kvůli tématu technického vzdělávání nedávno společně s ministryní školství Kateřinou Valachovou (ČSSD) navštívil centrálu svazu. Tam například slíbil, že se pokusí zlepšit komunikaci ze strany krajských úřadů, škol a firem. A také přispěje k urychlení zkvalitnění systému financování regionálního školství. „Je třeba využít zájmu firem o získání kvalitních zaměstnanců,“ uvedl Sobotka.

Podobně mluví ministryně školství. „Budu usilovat o podporu kvalitního technického vzdělávání i dalších oblastí vzdělávání, které jsou významné i pro uplatnění na trhu práce, jako je například jazykové vzdělávání. Podpořím i intenzivnější spolupráci firem a škol a principy duálního vzdělávání,“ naznačila Vlachová.

Viceprezident SP ČR Jan Rafaj doufá, že se změny v technických oborech projeví už v letošním roce. Také o tom budou zástupci svazu, firem a vlády jednat v Brně. „Přestože je paní ministryně ve funkci poměrně krátce, tak její vyjádření podporují směr, který jsme nastavili. Tuto problematiku vidí podobně,“ ocenil Rafaj.

Svaz průmyslu ČR k tématu technického vzdělávání letos v rámci celoroční kampaně uspořádal několik odborných diskusních setkání. „Jsem rád, že vláda podporuje rozvoj technického školství. Je nutné zavést prvky duálního vzdělávání, aby si k sobě firmy a školy znovu našly cestu, a konečně reformovat i systém vysokoškolského vzdělání, spočívající ve změně fungování správních rad, akademických senátů a vztahů mezi děkany a rektory,“ prohlásil viceprezident svazu Radek Špicar.

Ministerstvo školství se snažilo oživit střední odborné vzdělávání, a to prostřednictvím projektu Pospolu. Měl dát dohromady zkušenosti a představy firem, škol i odborníků na školství, aby se zjistilo, jaký model jejich spolupráce při odborném vzdělávání je pro tuto zemi vhodný. Z výsledků pak vyplynulo, že by se spolupráce škol a firem měla prolínat celým vzdělávacím procesem.

„Začínat by měla už při náboru žáků a společně s nimi připravovat vzdělávací programy. Nezbytné jsou odborné praxe a výcvik žáků ve firmách, stáže učitelů ve firmách a využití odborníků z praxe při výuce. Spolupráce by měla dále pokračovat i u závěrečných zkoušek a praktické části maturitní zkoušky,“ míní metodička projektu Pospolu Olga Kofroňová z Národního ústavu pro vzdělávání.

zdroj: Mladá fronta DNES, 11.9.2015


 

TIP: Na www.vzdelavaniaprace.cz nabízíme přehled více než 800 profesí. Vyberte si z nich ty, které vás zajímají a jsou podle vás perspektivní a zjistěte, jak získat potřebnou kvalifikaci.  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Ochrana proti spamu *