Stát podle místopředsedy vlády Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) nemůže připouštět situaci, kdy české školy chrlí absolventy, které na trhu práce nikdo nechce. Pro motivaci budoucích zaměstnanců je důležité, aby viděli perspektivu a podle ní se orientovali. Je také nutné udělat reformu středního školství.

Například v Praze nastupuje na víceletá gymnázia až 30 procent dětí. Vicepremiér to řekl na Setkání lídrů českého exportu 2017. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků na českém trhu práce podle exportérů negativně ovlivňuje vývozní výkonnost tuzemských firem.

„Zatím je to spíš tak, že si každý studuje, co ho baví, a často nemyslí na to, co ho bude dobře živit,“ řekl Bělobrádek. Podle něj je evidentní, že v ČR máme problém v oblasti školství a vzdělávání, který se potom promítá na trhu práce.

Vymést gymnázia

Bělobrádek si nemyslí, že zrušením půlky gymnázií bude dost dělníků do výroby. Předimenzovaná jsou podle něj určitě víceletá gymnázia, která vysávají děti ze základních škol a tím snižují úroveň některých základních škol. „V běžné populaci by mělo být, že pouze osm procent dětí by mělo nastupovat na víceletá gymnázia, v Praze je to až 30 procent,“ uvedl Bělobrádek.Podle generálního ředitele Cooper-Standard Automotive ČR Jana Baraka je stav českého školství katastrofální, většina škol je špatně dimenzovaná. „Nabídka vzdělávání umožňuje dětem unikat k pseudovzdělání, které později devalvuje. Potřebujeme ty děti, jejichž intelektuální potenciál nemá na to, aby dělaly tyhle školy (gymnázia), dostat tam, kam patří, totiž do odborného (učňovského) vzdělávání,“ dodal Barak. Budoucí vláda by podle něj měla „vymést gymnázia“ a dát podporu technickým školám.

Podle šéfa společnosti Brano Group Pavla Juříčka je například v Německu povoleno, aby na víceletá gymnázia nastoupilo maximálně pět procent dětí v ročníku.

Úroveň studenta se pozná podle kraje

Nedostatek pracovníků v některých oborech je dán i demografickým deficitem, protože se rodí méně dětí. Podle vicepremiéra Bělobrádka je také potřeba reforma středního školství, které patří pod kraje, a to z hlediska kapacit a zaměření.
Vicepremiér také dodal, že si nemyslí, že je možné udělat školství, které bude na zadání schopno vyprodukovat tolik dělníků a tolik personálu, který bude přesně korespondovat s potřebami průmyslových podniků.„Dneska vám děkani řeknou, že podle toho z kterého kraje přicházejí studenti na vysokou školu, poznají – podle jejich úrovně – z kterého kraje přicházejí,“ dodal. Vytíženost krajských škol je zhruba 60 procent, protože školy rušit a slučovat je velmi obtížné.

Zdroj: www.idnes.cz

TIP: Registrujte se zdarma a získáte přístup k rozsáhlému a aktuálnímu přehledu příležitostí v oblasti práce a vzdělávání: nabídku volných míst, rekvalifikačních kurzů a zkoušek. Pokud chcete udržet krok s vývojem na pracovním trhu, budete si potřebovat neustále doplňovat vzdělání ve svém oboru anebo případně svou profesi zcela změnit. S obojím vám může pomoci portál www.vzdelavaniaprace.cz