KVALITA UČŇŮ UPADÁ, NĚKTEŘÍ ČERSTVĚ VYUČENÍ ČÍŠNÍCI ANI NEUMÍ NOSIT TALÍŘE. JEN MALÁ ČÁST UČŇŮ CHCE NAVÍC PO ŠKOLE PRACOVAT V OBORU.

Zaměstnavatelé si stěžují na nízkou úroveň znalostí absolventů učňovských oborů. Při náboru ve školách naráží také na to, že většina učňů nechce po absolvování pracovat v oboru. Podnikům tak nezbývá než slevit z nároků na uchazeče o práci a zaměstnávat lidi bez potřebného vzdělání a zkušeností. A pak se i několik let věnovat jejich zaškolování.

„Mladí lidé po vyučení skoro nic neumí, nedávno například přišel číšník, který neuměl nosit talíře. Kulhají teoretické, ale hlavně praktické znalosti, nemají základy. Když ale mají zájem, většinou se velmi rychle zorientují, po půlroce je každý plnohodnotným členem týmu,“ vysvětluje šéfkuchař Martin Matys z restaurace Brasileiro U Radnice, která patří do gastronomické sítě Ambiente. Společnost po uchazečích o práci nevyžaduje znalost cizích jazyků ani odpovídající vzdělání.

Podle HR manažerky Ambiente Evy Králové nemají studenti gastronomických oborů zájem o brigádu ani uplatnění v oboru, protože platy kuchařů a číšníků se s jejich představou o výši příjmu neslučují. „Kolegové měli nedávno přednášku na kuchařském učilišti, a když se zeptali, kolik dětí chce v gastronomii pracovat, přihlásili se sotva tři žáci. O nabízenou brigádu neměl zájem nikdo,“ říká. Ambiente zaměstnává zhruba 900 lidí a aktuálně obsazuje 20 pozic. Nezájem lidí o obor ilustruje také loňská zkušenost HR manažerky Králové. „Loni jsme učňům z jedné gastronomické školy nabídli, že jim uhradíme školné, když pro nás po ní budou dva roky pracovat. Přihlásila se jen jedna slečna,“ říká.

Jedním z nejohroženějších řemeslných oborů je v Česku čalounictví. Podle Ondřeje Pacáka, jednatele rodinného čalounického podniku Polstrin, není problémem jen malý zájem mladých lidí o obor, ale i nedostatek odborných učitelů. „Postupně stárnou a nemají za sebe nástupce,“ dodává. V loňském roce obor absolvovalo jen pár desítek učňů. Vedení firmy zaměstnává 42 lidí a hledá další dva pracovníky. „Aktuální situace na trhu je taková, že pro nás není nutné vzdělání v oboru, jakéhokoliv šikovného člověka rádi zaučíme,“ říká jednatel. Zaučení je podle něj potřeba i v případě, že firma nabírá mladé učně z oboru. Rozdíly mezi tím, co se mladí čalouníci učí ve školách, a tím, co čalounické firmy požadují, jsou značné. „Nové pracovníky musíme učit práci s novými technologiemi a odnaučovat je zastaralé postupy. To může trvat i rok a pro nás to znamená ztrátu,“ říká Pacák.

Více pokory by učňům neuškodilo

Tuzemský výrobce vířivek USSPA zaměstnává 72 lidí, z nichž polovinu tvoří absolventi učňovských oborů. Ti do firmy nastupují nejčastěji hned po vyučení. „Myslím, že školy se snaží maximálně rozvíjet dovednosti studentů. Neuškodilo by jim ale, kdyby je školy také více vedly k odpovědnosti, dochvilnosti a pokoře,“ hodnotí HR manažer podniku Milan Škorpík. Řešením nezájmu mladých lidí i jejich rodičů o řemeslné obory by podle něj bylo, kdyby rodiče učňů získávali výrazné daňové úlevy. „Je potřeba také informovat studenty o výhodách těchto oborů a o tom, že mají po vyučení v podstatě zajištěné pracovní místo i zajímavou mzdu,“ dodává Škorpík.

Dlouhodobé potíže při nabírání nových zaměstnanců má i stavební společnost Hochtief. Firma aktuálně obsazuje 20 volných pozic, které se v posledních týdnech nedaří zaplnit. „Je málo absolventů a těch, kteří chtějí pracovat v oboru, je ještě méně,“ dodává HR ředitel Miroslav Kos. Náboráři se hojně setkávají s neochotou mladých lidí pracovat celý týden mimo domov, což je při realizaci stavebních zakázek po celé zemi nezbytné. Také Sipral, další stavebnický podnik, má problémy oslovit zájemce o práci. Proto už ve svých nárocích na ně polevil, a to včetně technických dovedností. „Lidí, kteří chtějí pracovat, není tolik, kolik jich potřebujeme zaměstnat. Proto dopředu počítáme s tím, že zájemce o práci u nás většinu věcí naučíme. Třeba znalost cizích jazyků není na nižších pozicích vůbec na seznamu požadavků, přestože by byla potřeba vzhledem k našim zahraničním projektům,“ vysvětluje HR manažerka Kateřina Tůmová.

Úroveň jednotlivých absolventů se velmi různí, a to nejen podle toho, jakou školu mají za sebou. „Hlavní je to, zda daného studenta jeho obor baví. Setkáváme se s kluky, kteří neumějí vzít do ruky vrtačku, i s těmi, kteří za týden dokážou složit celý fasádní modul,“ přibližuje manažerka Tůmová.

Školy nereagují na potřeby firem

„Učňové nemají k dispozici kvalitní nástroje a produkty. Učitelé, kteří se snaží jít s dobou, by se dali spočítat na prstech jedné ruky,“ popisuje situaci ve svém oboru spoluzakladatel holičství Gentlemen Brothers Barber Shop Tomáš Kucek. Specifická holičství, takzvané barbershopy, existují v Česku déle než šest let a školy na jejich existenci svými učebními osnovami nijak nereagují. „Za čtyři roky slyšíme od učňů jen to, že je ve škole nic nenaučili. Což není úplně pravda, protože mají například osvojenou práci s nůžkami. A to se nedá naučit ze dne na den,“ míní Kucek. Zaškolování každého nováčka jeho podnik vyjde na 30 tisíc korun. Úvodní zaučení trvá čtyři až deset dnů, a to vždy po deseti hodinách denně. „Kromě práce s nůžkami je učíme skoro vše: různé střihy, jak pečovat o vousy, jak používat produkty a jak komunikovat s klienty. To vše by zcela jistě měli znát už ze školy,“ jmenuje spoluzakladatel. Podobná situace panuje také v oblasti kosmetiky a vizážistiky. „Absolventy u nás přeučujeme, mají zažité zastaralé techniky. Základy mají špatně naučené, a navíc neumí pracovat s moderními produkty,“ říká Markéta Davidovich, majitelka Make-Up Institute Prague. Podnikatelka se běžně setkává se studenty ve věku mezi 30 a 35 lety, kteří se sice v mládí toužili věnovat maskérství, od toho je ale odradili jejich rodiče. Zrealizovat svůj sen z mládí se rozhodli až po několika letech v práci, která je příliš nenaplňovala.

Sehnat kvalifikované obuvníky, tedy konkrétně „spodkaře“ a „cvikaře“, se už dlouhou dobu snaží majitel obuvnické dílny Michal Pavlas. „Žádný učeň není schopen pracovat sám, a to ani v rámci nejzákladnější činnosti ve výrobě,“ stěžuje si Pavlas. O obuvnické řemeslo není dlouhodobě zájem, i před 10 lety Pavlas musel přijímat nevyučené lidi, jejichž zaučení trvá až dva roky. „Pozoruji, že mladí lidé chtějí všechno příliš rychle, bez vědomostí a zkušeností chtějí atraktivní mzdu,“ přibližuje své zkušenosti s mladými pracovníky majitel obuvnické dílny.

Módní designérka Lenka Mulabegovič, majitelka značky Mi Fashion Label, věří v renesanci řemesel. Ve svém okolí pozoruje zvyšující se zájem lidí o ruční výrobu. „Já to vidím nadějně, mladí lidé se navrací ke kořenům, k přírodě a k vlastnoruční výrobě. Umět si něco vyrobit a tvořit rukama je dnes trend.“

POČTY PŘIJATÝCH ŽÁKŮ
vybraných učebních oborů za posledních pět let:

obor 2013 2014 2015 2016 2017
strojírenské práce 357 327 312 313 291
šití oděvů 35 41 46 21 26
dlaždičské práce 6 7 7 1 2
pokrývačské práce 4 13 0 0 1
práce ve stravování 283 260 269 256 225
pekař 309 318 239 196 254
čalouník 33 45 38 39 41
kominík 95 90 83 61 62
zedník 801 639 521 526 395

PLATY V REGIONECH
pracovní pozice Praha Moravskoslezský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj:

CNC operátor 27 000 – 33 000 Kč 18 000 – 29 000 Kč 20 000 – 25 000 Kč 25 000 – 33 000 Kč

obráběč kovů 25 000 – 30 000 Kč 18 000 – 30 000 Kč 22 000 – 30 000 Kč 25 000 – 33 000 Kč

zámečník 26 000 – 31 000 Kč 20 000 – 30 000 Kč 20 000 – 30 000 Kč 30 000 – 35 000 Kč

operátor výroby / výrobní dělník 25 000 – 28 000 Kč 17 000 – 26 000 Kč 18 000 – 25 000 Kč 17 000 – 27 000 Kč

svářeč 30 000 – 35 000 Kč 19 000 – 30 000 Kč 25 000 – 35 000 Kč 25 000 – 35 000 Kč

Zdroj: personální agentura Grafton Recruitment, ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Setkáváme se s kluky, kteří neumějí vzít do ruky vrtačku, i s takovými, kteří za týden dokážou sestavit celý fasádní modul. Kateřina Tůmová HR manažerka stavební firmy Sipral

30 tisíc korun stojí majitele holičství zaškolení jednoho nového zaměstnance, ať s vyučením v oboru, nebo bez něj.

UČNI A ŘEMESLNÍCI V ČESKU

POČET NOVĚ PŘIJATÝCH UČŇŮ:

2013: 106 704

2017: 105 395

Zdroj: 15.10.2018   Hospodářské noviny   Strana 16   Lidé  Kristýna Dlasková

Náš tip: Registrujte se zdarma a získáte přístup k rozsáhlému a aktuálnímu přehledu příležitostí v oblasti práce a vzdělávání: nabídku volných míst, rekvalifikačních kurzů a zkoušek. Pokud chcete udržet krok s trendy na pracovním trhu, budete si potřebovat neustále doplňovat vzdělání ve svém oboru anebo případně svou profesi zcela změnit. S obojím vám může pomoci portál www.vzdelavaniaprace.cz.