Nároky na znalosti jazyků u absolventů středních škol rostou. Angličtina se pro zaměstnavatele v Moravskoslezském kraji stala samozřejmostí a poptávka se zvyšuje i po němčině, francouzštině či španělštině.

Střední školymusejí reagovat, studenti nově vyjíždějí na jazykové kurzy či mají více jazykových hodin s rodilými mluvčími.

„Angličtina je základ, ze strany firemse však stále více setkáváme také s poptávkou po němčině. Studenty kvůli zlepšení angličtiny dlouhodobě posíláme do zahraničí přes Erasmus, teď už jezdí i do Rakouska a Německa,“ říká ředitel Střední průmyslové školy, Obchodní akademie a Jazykové školy ve Frýdku-Místku Martin Tobiáš.

Příští týden tamní studenty čeká další zkušenost, intenzivní jazykový kurz v Německu. „Jde o třicet hodin výuky za týden a k tomu odpolední doprovodný program,“ přiblížil ředitel Tobiáš.

Studenti z Frýdku-Místku vycestují do Düsseldorfu. Další středoškoláci zamíří či již mají za sebou pobyty v Kolíně nad Rýnem, Štrasburku, ve francouzském regionu Grand Est, a ve španělské Lope de Vega School ve městě Benidorm.

Milion korun na intenzivní výuku druhého jazyka v rozpočtu v letošním školním roce pro vybrané školy uvolnil kraj.

„Naprostá většina žáků ve školách studuje jako první cizí jazyk angličtinu. V našem kraji ale působí mnoho zahraničních firem, které by uvítaly absolventy s kvalitní znalostí dalších světových jazyků,“ vysvětlil náměstek hejtmana kraje pro školství Stanislav Folwarczny.

To potvrzují i samotné školy. „Hodně spolupracujeme s firmami Siemens a Continental tady ve Frenštátě pod Radhoštěm. Oba podniky požadují němčinu,“ potvrdila důraz na znalosti i jiných jazyků, než je angličtina, ředitelka frenštátského Gymnázia a Střední průmyslové školy elektrotechniky a informatiky Milena Vaverková.

Studenti, průřezově vybraní ze všech ročníků frenštátské střední školy, v Německu už byli. „Takto intenzivní výuka je úplně něco jiného než dvě nebo tři hodiny týdně, které běžně mívají. Posun je znatelný,“ hodnotí ředitelka.

Angličtinu volí většina maturantů

Kromě druhých jazyků však v kraji letos odstartovaly i projekty na zkvalitnění výuky angličtiny. Obecně sice krajští studenti v jazykových znalostech mírně překračují republikový průměr, při rozklíčování typů škol se však ukazují podstatné rozdíly.

„Výsledky jsou různé v jednotlivých skupinách školních oborů,“ konstatoval náměstek Folwarczny.

Kraj vychází z porovnání na základě výsledků maturit, jiné srovnání jazykových znalostí studentů s republikovou konkurencí nemá. V drtivé většině jde o porovnání znalostí angličtiny, jako maturitní jazyk ji každoročně volí přes devadesát procent maturantů.

Na základě těchto výsledků například na zdravotnických školách odstartoval pilotní projekt na zlepšení angličtiny. Studentům v kraji přibyla jedna hodina angličtiny týdně a vyšší ročníky učí lektoři vybraných jazykových škol.

Na výuku angličtiny se tlačí i v dalších školách. Třicítka kantorů krajských středních škol v létě zamířila do Anglie, učitelé se také obecně více vzdělávají v odborné angličtině. „Následně se pro žáky uskuteční volnočasové kroužky,“ vysvětlil náměstek.

V pěti odborných školáchse letos spustil program Yes, I do, se kterým se absolventi mohou pokusit například o zisk mezinárodních certifikátů. Na 48 středních a vyšších odborných školách začíná i projekt, který podporuje výuku cizího jazyka rodilými mluvčími. „Lepší znalost cizí řeči zvyšuje uplatnitelnost na trhu práce,“ vysvětlil tlak kraje na výuku jazyků Folwarczny.

Zdroj: ostrava.idnes.cz

Náš tip: Registrujte se zdarma a získáte přístup k rozsáhlému a aktuálnímu přehledu příležitostí v oblasti práce a vzdělávání: nabídku volných míst, rekvalifikačních kurzů a zkoušek. Pokud chcete udržet krok s trendy na pracovním trhu, budete si potřebovat neustále doplňovat vzdělání ve svém oboru anebo případně svou profesi zcela změnit. S obojím vám může pomoci portál www.vzdelavaniaprace.cz.