Prestižní profese aneb Koho si (ne)vážíme

Svět a společenství lidí v něm se neustále mění a tomu by měl odpovídat i moderní progresivní přístup ke vzdělávání. Proč? Aby se dnešní děti dokázaly přizpůsobit vyvíjejícím se podmínkám a byly připraveny na budoucí výzvy. I po třech desetiletích náš vzdělávací systém stále nese stopy minulého režimu. Moderní i alternativní formy vzdělávání nejsou dostupné na všech stupních. Na problémy vzdělávání neexistuje snadný recept, začněme tedy několika drobnostmi.

Ačkoliv rozpočet na vzdělávání a školské služby meziročně roste, finančně jsou na tom čeští pedagogové v rámci EU i zemí OECD téměř nejhůř. Také se říká, že vysokoškoláků máme až moc, ale v porovnání s EU jsme pod průměrem.
Každý rodič si přeje, aby jeho dítě dosáhlo toho nejlepšího vzdělání. Zároveň slyšíme názor, že učitelé si vyšší platy nezaslouží, mají prázdniny a učí jen dopoledne. Tím se dostáváme k další „drobnosti“ – větší prestiži učitelského povolání. Je čas uznat, že na učitelích stojí společnost.
Každý jeden z nás, nehledě na životní dráhu, stupeň dosaženého vzdělání a profesi, přišel na svět bez jakýchkoliv znalostí. Prvními učiteli nám jsou rodiče, než nás předají do péče odborníků. Dobrý učitel by měl zvládat předmět natolik, že bude schopen předávat poznatky.
Musí být zapálený, musí umět motivovat a také být spravedlivý. Jestliže máme na učitele takto vysoké nároky a zároveň je nedokážeme slušně zaplatit, kde by se potom vzali?

Od roku 2015 platí zákon, který vyloučil ze škol vyučující bez pedagogického vzdělání. Přitom najít kvalitního pedagoga je v některých oborech prakticky nemožné. Vedle chybějících učitelů cizích jazyků se obtížně shánějí například fyzikáři. Poslední „drobnost“. Nedávná analýza STEM v rámci projektu Učitel naživo ukázala, že existují desítky tisíc vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří by rádi učili, ale zákon jim to nedovolí. Cestou je proto přivést tyto odborníky do škol s tím, že si kvalifikaci ve stanovené lhůtě doplní. Začínající učitelé by zároveň měli procházet adaptačním obdobím, kdy je povedou jejich zkušenější kolegové. Otevření profese nepedagogům by také mělo být provázeno celoživotním vzděláváním i sdílením dobré praxe mezi školami.

Získat peníze a respekt pro učitele a otevřít školy všem, kdo chtějí učit, ale nesplňují příliš tvrdou podmínku zákona, ještě nějaký čas zabere. Nezapomínejme ale, že děti jsou ve školách už nyní.

Adam Jaroš (Piráti), zastupitel MČ Praha 4

Zdroj: 04. 03. 2019    Tučňák    Strana 8    Názory zastupitelů

Náš tip: Registrujte se zdarma a získáte přístup k rozsáhlému a aktuálnímu přehledu příležitostí v oblasti práce a vzdělávání: nabídku volných míst, rekvalifikačních kurzů a zkoušek. Pokud chcete udržet krok s trendy na pracovním trhu, budete si potřebovat neustále doplňovat vzdělání ve svém oboru anebo případně svou profesi zcela změnit. S obojím vám může pomoci portál www.vzdelavaniaprace.cz.