Syndrom vyhoření aneb kariérní únava

Ideálem, o který se mnozí z nás snaží, je rovnováha mezi pracovním a osobním životem. Tedy stav, kdy se ve svém životě cítíte dobře. Všechno je na svém místě, jsou splněny vaše důležité potřeby, věci jdou správným směrem. Mnoho lidí si však na sebe naloží až moc práce a závazků, které vyústí v syndrom vyhoření. 

Co je syndrom vyhoření 

Syndrom vyhoření z povolání byl popsán v 70. letech 20. století jako jev úzce související s vykonávanou prací. Pracovní vyhoření obvykle postihuje lidi, jejichž očekávání jsou velmi vysoká a dokonce nerealistická. Navíc lidé, kteří očekávají, že najdou smysl pro svou existenci ve světě práce, častěji selhávají. Při vývoji syndromu vyhoření má typ práce zásadní význam a nejčastěji ovlivňuje zaměstnance, kteří se profesionálně zabývají problémy jiných lidí. Mezi povolání se zvýšeným rizikem rozvoje syndromu vyhoření patří učitelé, zdravotníci, úředníci i mnozí podnikatelé.

Mohlo by vás zajímat: Co je osvědčení o získání profesní kvalifikace? A proč ho získat?

Jak zabránit syndromu vyhoření? 

V práci zažíváme každodenní stresující situace, které mohou vést k vyhoření. Jak se mu vyhnout?

  • Spánková hygiena – Kvalitní spánek neznamená jen správný počet hodin pro tělo, ale také odpovídající spánkové podmínky – pohodlná postel, větraná místnost a ticho. Při problémech s usínáním si můžete pomoci s bylinnými čajovými infuzemi před spaním nebo meditací.
  • Fyzická aktivita – Duševní a psychická únava také ovlivňuje únavu těla. Během cvičení a fyzické aktivity se staráme nejen o tělo a kondici, ale také se uvolňují endorfiny, které zlepšují náladu a životní spokojenost. K lepšímu zvládání stresu potřebujete pouze 20 minut cvičení 3x týdně. 
  • Zelené prostředí – Být obklopen květinami a rostlinami pomáhá snižovat stres. Studie ukazují, že lidé, kteří tráví více času v přírodě, mají nižší hladinu kortizolu, nazývaného stresový hormon. Pokud nemáte možnost každodenní procházky v parku, vyplatí se do kanceláře přinést zeleň – například v květináči. 
  • Přiměřený počet pracovních hodin – Práce více než 40 hodin týdně vede k rychlejšímu vyhoření. Zde pracuje únavová spirála – čím déle pracujeme, tím více se unavujeme a dokončení každého úkolu trvá déle – takže zůstáváme opět přesčas. Pouze delší odpočinek nás může osvobodit od takové spirály. 
  • Dovolená – Alespoň dvakrát ročně je vhodné si minimálně na dva týdny vzít dovolenou a skutečně si odpočinout od stresu. 
  • Zájmy – Nejen fyzická aktivita vám umožní odtrhnout se od každodenních problémů. Volnočasové zájmy také přinášejí psychickou úlevu – četba knihy, ruční práce, péče o zahradu apod.

A co mít práci, která bude také vaším koníčkem?

Švadlena – Baví vás vytváření různých dámských oděvních výrobků a prádla z textilních materiálů a galanterie? Udělejte si zkoušku z profesní kvalifikace a můžete najít uplatnění na trhu práce.

Vzdělání, které stačilo před 10 lety, už stačit nebude. Zvyšte svou kvalifikaci a zvýšíte tak svou hodnotu na trhu práce. Pokud chcete udržet krok s trendy na pracovním trhu, sledujte www.blog.vzdelavaniaprace.cz. Potřebujete si neustále doplňovat vzdělání ve svém oboru anebo chcete změnit svou profesi úplně? Pak navštivte portál www.vzdelavaniaprace.cz nebo www.narodnikvalifikace.cz.