Zlepšete své komunikační dovednosti a staňte se manažerem
Komunikace na pracovišti je důležitá pro fungování pracovního týmu a má zásadní vliv na pracovní výsledky. Pro úspěšného manažera je schopnost komunikovat klíčová, jelikož musí řádně vyhodnocovat veškeré informace a dle potřeby je předat dál. Jaké komunikační zásady by měl manažer dodržovat, aby dosáhl požadovaného výsledku? A jak se takovým manažerem můžete stát?
Co je to manažerská komunikace a co obnáší?
V první řadě si vysvětlíme, co chápeme pod pojmem komunikace. Existuje nepřeberné množství výkladů a formulací. Nám stačí si uvědomit, že tu mluvíme o procesu cíleného předávání informací, názorů a myšlenek od jednoho člověka k druhému. A to ať už verbálně, neverbálně, nebo také digitálně.
Cílem je tak dosáhnout co největší možné míry efektivity u pracovní komunikace. Na manažera je tak kladen důraz sdělovat v krátkých a přehledných úsecích potřebné informace. Manažer musí samozřejmě komunikovat nejen se svými podřízenými, ale také se svými nadřízenými a kolegy, zákazníky či dodavateli. Jedná se tak o téma velice rozvětvené.
Čeká vás pracovní pohovor? Poradíme vám, jak se na něj připravit
Čemu se vyhnout, co dělat a jak se zlepšit?
Co naštěstí platí vždy, je, že existuje poměrně dost všeobecně uznávaných chyb. Co tedy nedělat, abyste úspěšně komunikovali jako manažer špičkových kvalit?
- Častou chybou při komunikaci bývá, že si manažer neuvědomí rozdílné úrovně znalostí. Pro něj častokrát známé a běžné pojmy nemusí být podřízenému známé. Používejte co nejméně žargon a zkratky vysvětlujte.
- Pokud se bavíte o určitém tématu, držte se jej a neodbočujte. Držte se přímých označení a nenaznačujte. Šifrování symbolik do manažerské komunikace nepatří a nechcete, aby vaši podřízení, či vedoucí špatně pochopili vámi sdělenou zprávu.
- Ujistěte se, že vaše pokyny byly pochopeny správně. Nejvíce chyb se manažeři dopouštějí tím, že dostatečně nenaslouchají svým podřízeným. Uchylují se k takzvané selekci vnímání a jednoduše nevnímají připomínky podřízených. Výsledkem jsou pak nereálné požadavky, kterým by se dalo předejít.
- Když se na vás řítí uzávěrky a není času nazbyt, komunikace je vždy složitá. Buďte na to připraveni. Když se krátí termíny, bude na vás kladeno stále více nároků. Snažte se i tak komunikovat jasně, pomalu a beze spěchu. Informace, které předáváte, si promyslete a nenechte se vyprovokovat k unáhlené chybě. Naplánujte si dopředu své pracovní úkoly s předstihem a tvořte si dostatečné časové rezervy.
Z výše uvedeného tedy vyplývají tyto zásady:
- Věnujte pozornost detailům.
- Buďte konkrétní.
- Věnujte se zpětné vazbě.
- Nepodceňujte časovou tíseň.
Jak se stát manažerem?
Národní soustava kvalifikací vám umožní získat potřebnou profesní kvalifikaci, stát se manažerem a uplatnit komunikační dovednosti. V Národní soustavě kvalifikací můžete vybírat z celé řady manažerských (vedoucích) kvalifikací.
Manažer prodeje
Manažer prodeje zajišťuje provoz maloobchodní jednotky nebo jejího úseku.
Stačí úspěšně splnit požadavky u zkoušky a získáte celostátně uznávaný certifikát potvrzující vaše znalosti a dovednosti. Oslovte autorizovanou osobu a přihlaste se ke zkoušce.
Bezpečnostní manažer v obchodě a službách
Bezpečnostní manažer v obchodě a službách předvídá, analyzuje a odvrací stávající i budoucí rizika ohrožující obchodní společnost a vytváří postupy a procesy k prevenci, resp. minimalizaci rizik ztrát na majetku či zdraví zaměstnanců nebo zákazníků.
Zaujala vás pracovní náplň? Zjistěte si, co vše bude autorizovaná osoba u zkoušky ověřovat.
Další profesní kvalifikace najdete na www.narodnikvalifikace.cz
Mohlo by vás také zajímat: Staňte se manažerem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci